Jazyky

Tympanon

popis

Záklenek portálu s tympanonem zdobeným reliéfem adorujících andělů ze severního portálu kostela sv. Bartoloměje v Kolíně nad Labem. Reliéfně zdobený tympanon bývá řazen do období tzv. přechodného slohu. Svou formou ještě tkví v pozdně románské tradici, zatímco jsou tu již ojediněle využity jednotlivé tvarové a výrazové prostředky nastupujícího gotického stylu. Ikonografie tympanonu byla v minulosti předmětem mnohých úvah a teorií; jedna zde viděla Zvěstování P. Marii, dlaší postrádaly v architektonickém motivu trojlistého oblouku mezi anděly trůnící postavu P. Marie s Ježíškem (ta doplňuje kopii portálu z přelomu 19. a 20. století, která nahradila poškozený originál, darovaný roku 1908 Národnímu muzeu). Historik a teolog F. J. Lehner dokonce psal roku 1900 o dvou klečících andělích, kteří "se koří nejsvětější svátosti" (není však jasné, jakou podobu by svátost měla). Z detailního ikonografického rozboru tympanonu zřetelně vyplývá, že po stranách slepého trojlistého oblouku, který může být vykládán jako tzv. brána uzavřená (porta clausa), symbol Mariina panenství, poklekají dva andělé s květy v rukou k adoraci. Zatím není možné s jistotou zodpovědět otázku, zda pod trojlistým obloukem zakončujícím architektonický motiv byla původně trůnící P. Marie s Ježíškem či jiný námět. Nad anděly kolínského tympanonu jsou pak mariánské a christologické motivy lilie a vinné révy, opakující se ve stylizované podobě v archivoltách. Pod vrcholem lomených oblouků archivolt jsou dvě reliéfní hlavy - nad trojlistým obloukem je zobrazeno poprsí mladšího muže bez vousů (Adam?), nad ním vidíme ženskou hlavu (Eva?). Tímto způsobem by byla P. Marie zdůrazněna jako matka Kristova, druhá Eva, která přivedením Spasitele na svět otevřela bránu rajské zahrady uzavřenou po vyhnání prarodičů. Adam jako jedinec, za jehož hřích všichni trpěli, je pak antitetickým obrazem Krista - nového Adama, v jehož obětní smrti se všem dostalo vykoupení. Přestože tato tématika úzce souvisí s umístěním nad vchodem do chrámu Páně, je její monumentální provedení v kameni případem zcela ojedinělým (podobné náměty známe např. z knižních iluminací). V rámci naznačené eschatologické interpretace výzdoby tympanonu je potom úvaha o umístění P. Marie s Ježíškem pod trojlistým obloukem architektonického motivu velmi pravděpodobná (motiv trůnící Matky Boží s Ježíškem adorované dvěma anděly se objevuje např. na tympanonu, který zdobil františkánský kostel nebo dóm v Salcburku).

instituce / organizační jednotka
Národní muzeum - Historické muzeum
podsbírka
Historická sbírka
fond
Sochy a fragmenty architektury z kamene
typ sbírky
Umělecké sbírky
datace
13. století, 3. čtvrtina 13. století
lokalita/místo vzniku
Středočeský kraj, Kolín
rozměry/velikost
Výška: 185 cm, Šířka: 272 cm
materiál
Opuka
inventární číslo
H2-38078

podobné předměty