Jazyky

Alegorie Lásky k minulosti pod kupolí

popis

Jednou z nejvýraznějších sochařských osobností, která se uplatnila při dotváření centrální partie muzejní budovy, byl Bohuslav Schnirch, přední pražský sochař. Jeho umělecký názor dokonale souzněl s konceptem novorenesanční architektury a podobně jako u divadelní budovy i tady úspěšně vyřešil završení pylonů, jež opticky vznikly ve středním rizalitu představením sloupového portiku a nasazením kupole. Právě ke zjemnění přechodu mezi jejím vertikálním tělesem a markantní horizontálou střešní atiky přispěly jeho čtyři velkorysé alegorické skupiny ctností umožňujících významné kulturní činy těch, jimž je vyhrazen čestný prostor Pantheonu. V analogicky pyramidální kompozici, již křídla ženských géniů otevírají do prostoru, a s arzenálem klasických atributů a personifikací představují vpředu Obětavost a Nadšení, vzadu pak Lásku k minulosti a Lásku k pravdě.

instituce / organizační jednotka
Národní muzeum - Historické muzeum
podsbírka
Budovy historického muzea
fond
Architektura a výzdoba Historické budovy
skupina
Exteriér budovy
typ sbírky
Sochařství
autor předmětu
Bohuslav Schnirch (1845 - 1901)
datace
19. století, 1887 až 1890
lokalita/místo vzniku
Hlavní město Praha, Praha
materiál
Kámen jako stavební surovina, Kámen
technika
Kamenosochařství
odkazy na publikace
KSANDR, K. - ŠKRANC, P. Národní muzeum: Architektura a výzdoba hlavní budovy, Praha: Gallery 2001
inventární číslo
HB-114
předchozí předmět další předmět

podobné předměty