Jazyky

Oltářní archa z Libochovic - Bůh Otec

popis

Monumentální skupinu Korunování tvoří tři samostatné sochy v nadživotní velikosti, představující trůnícího Boha Otce, Pannu Marii a Krista. Skupina zaujímala původně střed oltářního nástavce, na jehož křídlech byly osazeny reliéfy nalezené na půdě zámku v Libochovicích, představující výjevy Adorace Krista, Klanění Tří králů, Útěk do Egypta a reliéf Navštívení Panny Marie. Dvojice andělů v jáhenských šatech, držící nepůvodní kadidelnice, patrně původně asistovala scéně Korunování Panny Marie, jak to známe z řady příkladů intaktně dochovaných pozdně gotických oltářních celků. Kompozice mariánských reliéfů vychází z dřevořezů z oblíbeného cyklu Mariina života od Albrechta Dürera, vydávaného od roku 1504. Grafické předlohy určily částečně také stylovou polohu reliéfů. Do značné míry jednotná typika obličejů a charakter draperie odkazuje přímo k tvorbě dílny Hanse Tomana v Memmingen, který patří k významným představitelům hornošvábského sochařství první čtvrtiny 16. století (archivními prameny doložen 1514–1525).

instituce / organizační jednotka
Státní hrad Švihov
podsbírka
Mobiliární fond Švihov
typ sbírky
Sochařství
autor předmětu
Hans Toman – dílna
datace
16. století, kolem 1510–1520
lokalita/místo vzniku
Evropa, horní Švábsko – Memmingen
rozměry/velikost
rozměry 133 × 55 × 31 cm,
materiál
Dřevo
technika
Sochařství, polychromie
původ
Libochovice
odkazy na publikace
Ad unicum. Umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/2 Od gotiky k manýrismu. Praha 2018, katalogové heslo č. 18, str. 155-158 (Aleč Mudra)
inventární číslo
SV01377

následující předměty